Taro burvība

Fizisko aktivitāšu savienošana ar Gavēni
Ir īstais laiks, lai padomātu par savu veselību.

    Par aktualitāti ķermeņa un prāta attīrīšanas jomā patlaban ir kļuvis gavēnis - 40 dienu ilgs posms no Pelnu dienas līdz Lieldienām, kura laikā gavētājs atsakās no sev ierastām, baudu sniedzošām lietām. Klasiskajā versijā tā ir atteikšanās no gaļas ēdieniem. Tādēļ arī šajā rakstā gavēni apskatīsim nevis kā garīgo, bet gan kā ķermeņa attīrīšanas ceļu.

Gavēnis - veselības uzlabošanas veids

„Gavēnis var izpausties dažādi - tas ir atkarīgs no tā, kā kurš cilvēks šo terminu saprot," saka fitnesa kluba „Devesa" veselības vingrošanas vadītāja Karīna Sasnovska. „Viens pārstāj ēst gaļu, otrs atmet smēķēšanu, bet trešais - tieši otrādi - nevis no kaut kā atsakās, bet nolemj sākt nodarboties ar fiziskajām aktivitātēm. Gavēnis - tā ir organisma attīrīšana, veselības uzlabošana."

Gavēņa un fizisko aktivitāšu savienošana - iesācējiem

Cilvēkiem, īpaši sākoties Jaunajam gadam, kā arī pavasarim, ir vēlme uzsākt „jaunu" dzīvi - uzlabot to. Skolēni apsolās labāk mācīties, vecāki cer, ka vairāk laika atliks ģimenei un bērniem, vēl kāds vēlas uzsākt veselīgu dzīves veidu, sākt nodarboties ar sportu, notievēt. Nereti šis kāds pārmaiņām izvēlas tieši Lielā Gavēņa laiku. Bet kā to labāk izdarīt un kas būtu ieteicams cilvēkam, kas iepriekš nav ne sportojis, ne uz savas ādas izbaudījis atteikšanās periodu, jautājam speciālistiem.

Uz šiem jautājumiem atbild „Devesa" trenere Līga Balama: „Uzsākot šādu dzīves veidu obligāta būtu pirmā apmeklējuma nodarbība sporta klubā. Konkrēti pie mums, „Devesā", šī nodarbība notiek pie Karīnas Sasnovskas. Arī jebkurā citā sporta klubā, vispirms vajadzētu aiziet pie speciālista un uzzināt, kas tieši ir nepieciešams konkrētajai personai. Noteikti nevajadzētu uzreiz doties uz trenažieru zāli vai aktīvi sākt nodarboties ar aerobiku - tā ir liela kļūda.

Pirmajā apmeklējumā tiek izvērtēts klienta veselība stāvoklis, tehniskie parametri, sāja u.c., kā arī ieteikti vingrinājumi, kas tieši ir nepieciešams veselības uzlabošanai."

Karīna piebilst, ka savienojot vingrojumus ar gavēni, vajadzētu konsultēties arī uztura speciālistu. „Ja cilvēks šo procesu uzsāk pats, tas visbiežāk aprobežojas ar ēdamā mešanu pie malas, pāris kilogramu nomešanu un dubultu devas uzņemšanu atpakaļ."

Sieviete ir skaista tāda, kāda tā ir

Turpinot sarunu, Līga min, ka pavasaris ir sporta klubu sezonas laiks - visi steidz gatavoties jaunajai peldsezonai. Sievietēm šis periods ir īpaši aktuāls, jo katra no mums vēlas būt tieva un slaida. „Sievietes tiecas iegūt perfektu figūru," teic Līga. „Liela daļa vēlas trenēt vēdera presi. Tomēr nevajadzētu iespringt uz tievēšanu - esam sievietes, bet tas nenozīmē, ka visām vajadzētu būt super tievām, ar svaru 46 kg, androgēno hormonu pārpildītām, ar super vēdera presēm - sievietēm tas ir kaitīgi."

„Vajadzētu atcerēties, ka sieviete var būt skaista tāda, kāda viņa ir," piekrīt Karīna. „Tomēr, ja ir vēlēšanās tievēt, liela uzmanība ir jāpievērš pareizam uzturam. Noderīgi būtu aiziet uz kādu lekciju, semināru, pie speciālista, kas izklāstītu un paskaidrotu visu kas un kā. Reizēm tieši šī lekcija sievietēm palīdz saprast to, ka šis tievēšanas ceļš nemaz nav nepieciešams."

Ar kādiem vingrojumiem sākt gavēni

Ja tomēr gavēnis ir uzsākts un arī abonements uz sporta kluba nodarbībām jau iegādāts, pareizi jāveido treniņu programma. „Gavēņa laikā vingrojumiem būtu jābūt vairāk relaksējošiem, vismaz sākumā," stāsta Karīna. „Ja tos apvieno ar gaļas neēšanu, enerģijas cilvēkam būs mazāk, nekā parasti. Šajā laikā vairāk noderēs mierīgas nodarbības - pilates, veselības vingrošana - tas viss pieejams arī fitnesa klubā „Devesa". Noderīgi būs vingrojumi, kuros tiek trenēta koordinācija, līdzsvars stājas attīstīšana, kā arī stiprinošie vingrojumi."

„Bez tam, sākot trenēties nevajadzētu satraukties par to, ka svars nevis krīt, bet kāpj," piebilst Līga. „Cilvēka muskuļu masa ir smagāka par tauku masu, tādēļ tas ir tikai normāli."

„Savukārt pēc pāris nedēļām jau viss ķermenis paliek stingrāks, sāks attīstīties muskuļi un taukaudi noārdās," piekrīt Karīna.

Gavēņa un fizisko aktivitāšu savienošana - pieredzējušiem

Bet ko darīt tiem, kas ar sportu nodarbojas regulāri? Kā mainās organisma stāvoklis gavēņa laikā? Vai būtu jāmaina treniņu programma, kā tas notiek un pie kā vērsties, lai to izdarītu? Arī uz šiem jautājumiem speciālistes labprāt sniedz atbildes.

Karīna par piemēru min vīrieša ķermeni: „Ja vīrietis izlemj neēst gaļu, jārēķinās ar to, ka organismā samazināsies olbaltumvielu daudzums. Līdz ar to iespējams, ka viņš laika gaitā zaudēs muskuļu masu. Zaudētos proteīnus vajadzētu aizstāt, piemēram, ēst pupiņas un citus pākšaugus, arī bietes. Ja gaļa tiek aizstāta, tad treniņi var palikt tādi pat, kā iepriekš.

Savukārt, ja gaļa netiks aizstāta, tad enerģijas nebūs tik daudz kā agrāk, tādēļ treniņus varbūt vajadzētu nedaudz samazināt. Bez tam, ja gaļa netiek aizstāta ar citiem pārtikas produktiem un arī treniņu programma netiek mainīta, organismā samazināsies dzelzs daudzums.

„Tādā gadījumā veselība nedaudz varētu pasliktināties," turpina Līga, „Bet tā kā gavēnis ir salīdzinoši īss laika periods, tad nevajadzētu notikt krasām izmainām. Katrā ziņā, anēmijai nevajadzētu iestāties," viņa smejas. „Ja veselība tiks ietekmēta, tad tas būs tīri simboliski - ģībdams neviens nestaigās. Ja viss tiek darīts pareizi, tad veselībai vajadzētu pat uzlaboties - gavēnis tomēr ir organisma attīrīšana, kas ir ļoti pozitīva un pat vajadzīga."

Laba gavēņa pamatprincipi

Lai viss noritētu kā nākas, gavēņa laikā nepieciešams ievērot trīs pamatlikumus:

1. Visus pārtikas produktus, no kā cilvēks ir atteicies, nepieciešams aizstāt.

2. Fiziskās aktivitātes sākt ar mierīgām - veselības vingrošana, pilates u.tml. Skatoties pēc spējām vēlāk tās var pastiprināt, apmeklējot, piemēram, trenažieru zāli. Svarīga ir katra indivīda pašsajūta, jo vienam gaļas neēšana var būt kā traģēdija, bet otram tas var būt nieks. Optimālais fitnesa kluba apmeklējums ir divas līdz trīs reizes nedēļā.

3. Ja tomēr gavēnis, savienojumā ar sportiskajām aktivitātēm, nesniedz gaidīto gandarījuma sajūtu, nepieciešams pamainīt vienu vai otru pusi. „Varbūt ēdiens nav atbilstošs, varbūt nepatīk tieši fiziskā puse," stāsta treneres. „Visu var mainīt un atrast sev tīkamāko. Atmest apņemšanos gan nevajadzētu, bet gan pamainīt izvēlēto programmu. Tieši regulāras maiņas var patikt, jo cilvēkam neiestājas rutīna un nevēlēšanās darīt."

Kategorija: Veselība | Pievienoja: sofi (19.05.2012) | Autors: ***
Skatījumu skaits: 2268 | Atslēgvārdi: gavēnis | Reitings: 0.0/0
Komentāru kopskaits: 0
Pievienot komentārus var tikai reģistrēti lietotāji.
[ Reģistrācija | Ieeja ]