Taro burvība

Kā glābties no svelmainās saules stariem un karstuma
Karstuma vilnis, kā to pārciest?

Dažas vispārēja rakstura rekomendācijas, kā adekvāti rīkoties karstuma viļņa laikā.

1. Dzeriet vairāk šķidruma. Parasti cilvēks ikdienā izdzer ap 1,5 litriem šķidruma. Svelmes laikā uzņemamā šķidruma daudzumu vajadzētu palielināt no divām līdz trim reizēm. Šķidruma deficītu organismā nepieciešams kompensēt ar negāzētu dzeramo ūdeni. Atturieties no sulu, nektāru, gāzētu limonāžu lietošanas.


2. Svelmaināko diena daļu centieties (no plkst.12:00 līdz 17:00) pavadīt slēgtās telpās. Atturieties no sabiedriskā transporta lietošanas. Plānojiet savu dienu tā, lai karstākajā laikā atrastos vai nu mājās, vai darba vietā.

3. Pēc iespējas biežāk atsvaidzinieties dušā. Āda ir svarīgs orgāns ar kā palīdzību notiek arī elpošana. Lai gan āda nodrošina tikai 1 – 2 % no kopējās gāzu apmaiņas procesa organismā, tomēr karstā laikā tas var būt svarīgi. Protams, ka mazgāšanās dušā palīdzēs nedaudz atvēsināties. Ūdenim jābūt istabas temperatūrā, patīkamam priekš ķermeņa. Mēģinājumi atvēsināties ledus aukstā dušā vai vannā var radīt visus priekšnotiekumus saslimšanai ar pneimoniju.


4. Peldieties upēs, ezeros, jūrā. Atturieties no peldēm stāvoša ūdens baseinos, kas karstā laikā kļūst netīri.


5. Veiciet fiziskas aktivitātes no rīta un vakarā. Šāds ieteikums var šķist dīvains, bet sēdošs dzīvesveids var veicināt hipertonijas, sirds-asinsvadu slimību saāsināšanos. Fiziskas aktivitātes nepieciešamas, bet pareizi izvēlētā laikā.

6. Mainiet ēšanas paradumus. Daudzas no jums instinktīvi pievērsīsies aukstajām zupām. Atsakieties no trekniem piena un gaļas izstrādājumu produktiem. Uzturā lietojiet dārzeņus, augļus, zivis. Uztura speciālisti iesaka melones (lielisks kālija un betakarotīna avots), dažādas ogas, spinātus (satur magniju; zaļo krāsu augs ieguvis pateicoties luteīnam – antioksidantam, kas aizsargā ādu un acis no Saules radiācijas), čili pipari (satur daudz C vitamīna; var izsaukt sviedru pastiprinātu izdalīšanos, tādejādi dzesējot ķermeni. Līdzīgu efektu gūsiet lietojot uzturā ķiplokus vai ingveru).

7. Ēdiet sālītu ēdienu. Augstā gaisa temperatūrā cilvēki stipri svīst un zaudē pietiekami daudz nātrija.


8. Nenēsājiet apģērbu, kas šūts no sintētiskiem materiāliem. Karstā laikā izvēlieties apģērbu, kas darināts no lina vai 100% kokvilnas. Atcerieties, ka ilgstoši atrasties svelmainas Saules staros īsā krekliņā un šortos ir vislielākā muļķība. Dodiet priekšroku ērtam apģērbam, kas maksimāli nosedz plecus, rokas un kājas (nemaz nerunājot par dekoltē, vēdera un muguras rajonu).


9. Nekautrējieties nēsāt cepurīti. Saules dūrienu parasti gūst tad, kad pārlieku sakarst galva.

10. Protams, ka šādos ekstremālos laika apstākļos neiztikt bez gaisa kondicionieru izmantošanas. Ja jums ilgstoši jāatrodas telpā, kur darbojas aukstā gaisa kondicionieri, tad izdariet tā, lai aukstā gaisa plūsma nepūstu jums tieši virsū. Gaisa kondicionieri var būt inkubators lērumam visdažādāko baktēriju, kas var provocēt hronisku bronhītu un pneimonijas rašanos.
Kategorija: Veselība | Pievienoja: sofi (19.05.2012) | Autors: www.saulesjosta.lv
Skatījumu skaits: 1417 | Komentāri: 1 | Atslēgvārdi: karstums | Reitings: 0.0/0
Komentāru kopskaits: 0
Pievienot komentārus var tikai reģistrēti lietotāji.
[ Reģistrācija | Ieeja ]